رفتن به مطلب
dark passenger

این توصیه‌های خوردنی را حتما بخوانید

پست های پیشنهاد شده

بهترين منبع دريافت ويتامين ها و مواد معدني، مواد غذايي است. رعايت «تنوع غذايي» يكي از راهكارهاي دريافت انواع مواد معدني و ويتامين هاست.

 

به گزارش افکارنیوز، به نظرتان چرا تاكيد مي كنند بعد از خوردن وعده هاي غذايي به ويژه اگر غذاي حاوي آهن مصرف كرده ايد، چاي ننوشيد؟ يا چرا تاكيد مي كنند براي جذب بهتر ويتامين C، همراه آن مواد غذايي آهن دار مصرف كنيد؟ چرا مصرف برخي ويتامين ها بين غذا توصيه مي شود؟ دليل اصلي آن توجه به «زمان» و «شيوه» مصرف موادغذايي و مكمل ها براي جذب تركيب هاي ضروري آنهاست. اين مسئله را چطور زمان بندي كنيم؟ بهتر است از همين روزهاي آخر سال براي مصرف به موقع ويتامين ها در سال جديد آماده شويم.

 

از سر ميز صبحانه

 

روز را بايد با مصرف سه ويتامين مهم شروع كنيم. اين ويتامين ها به دليل خاصيت انرژي زايي و تاثيري كه بر سلامت اعصاب دارند، مي توانند انرژي و توان كافي براي شروع يك روز شاد و سرحال را فراهم كنند. از خانواده ويتامين هاي گروه B مصرف مواد غذايي حاوي دو ويتامين يعني ويتامين B۶ و B۱۲ و علاوه بر آن مصرف مواد غذايي حاوي ويتامين C توصيه مي شود. اين نكته نيز يادمان باشد كه اين سه ويتامين خاصيت ترميم كنندگي نيز دارند و باعث مي شوند تا بدن بتواند بافت ها و سلول هاي آسيب ديده اش را ترميم كند.

منابع: انواع نان سبوسدار، غلات و حبوبات پخته، انواع آبميوه طبيعي به ويژه آب مركبات، توت فرنگي، موز و سيب زميني پخته.

نكته ۱: اين ويتامين ها چه از طريق مواد غذايي و چه مكمل ها بهتر است هنگام شب دريافت نشوند. چون باعث افزايش سطح هوشياري مي شوند.

نكته ۲: مواد غذايي مانند حبوبات و غلات و آبميوه ها حاوي گلوكز نيز هستند. بنابراين قند مورد نياز مغز براي شروع فعاليت نيز تامين مي شود.

 

براي خواب آرام

 

دو عنصري كه بايد شب ها از طريق مصرف مواد غذايي يا مكمل ها دريافت شوند، «منيزيم» و «كلسيم» است. به اين دو ماده معدني «آرامبخش عضلات» مي گويند؛ بنابراين بهترين زمان دريافت اين مواد معدني زماني است كه قصد استراحت داريد. دريافت اين مواد معدني باعث ايجاد آرامش و خواب راحت مي شود. افرادي كه دچار بي خوابي هستند، بايد از اين مواد معدني استفاده كنند.

نكته: مصرف همزمان اين دو ماده معدني باعث جذب همزمان و بهتر اين دو ماده مي شود.

منابع: انواع لبنيات به ويژه شير و ماست، موز، سيب، كلم بروكلي، سبزيجات پهن برگ، تخم مرغ، عسل، زنجبيل، اسفناج، كشمش، خرما، توت، غذاهاي دريايي، چغندر، لوبيا سبز، گوجه فرنگي و كنجد.

 

همراه با غذا

 

براي جذب بهتر برخي از ويتامين ها و مواد معدني اولاً بايد آنها را همراه با هم و دوماً بايد اين مكمل ها يا مواد غذايي را در بين غذا مصرف كرد. مصرف اين ويتامين ها زماني كه معده خالي است، باعث دفع آنها مي شود. ويتامين هاي A، D و E سه ويتاميني هستند كه بايد مواد غذايي حاوي آنها در بين غذا مصرف شوند. مصرف مكمل هاي حاوي اين ويتامين ها هم بايد بين غذا باشد تا جذب شوند.

نكته ۱: اين سه ويتامين، محلول در چربي هستند. به همين دليل بهتر است همراه با غذاهاي حاوي چربي مانند سالاد داراي روغن زيتون، برنجي كه داراي روي آفتابگردان است و... مصرف شود.

نكته ۲: مكمل هاي حاوي سه ويتامين A، D و E نبايد با معده خالي مصرف شوند؛ به اين دليل كه باعث بروز عصبانيت و تحريك پذيري، بي حوصلگي و تهوع مي شود. به اين حالت «تهوع يا پس زدن ويتاميني» مي گويند.

(منابع اين ويتامين ها ذكر نشده)

 

ديگر خوراكي ها

 

به خوردن برخي خوراكي ها بعد از برخي غذاها دقت كنيم؛ به طور مثال بعد از خوردن مواد غذايي داراي آهن مانند جگر، اسفناج، گوشت قرمز و... چاي ننوشيم. براي جذب بهتر كلسيم به دريافت ويتامين D و براي جذب بهتر ويتامين D به ميزان كلسيم دريافتي حتماً، دقت كنيم.

 

آهن و كلسيم با هم نمي سازند

 

نحوه مصرف «آهن» و «كلسيم» نكته بسيار مهمي است؛ به اين دليل كه در برخي افراد مانند زنان در دوران يائسگي مصرف هر دو ضروري است. اما آهن و كلسيم نبايد با هم مصرف شوند. به عبارتي مصرف همزمان اين دو مانع از جذب مناسب هر يك از آنها مي شود. بنابراين در خانم هاي دچار «كم خوني» و «پوكي استخوان» كه لازم است اين دو مكمل را با هم مصرف كنند، كلسيم بايد در طول روز و آهن نيز در وعده صبحانه و يا در طول روز به عنوان «مولتي ويتامين» و با فاصله زماني از كلسيم، مصرف شود.

 

توجه داشته باشيد:

 

ـ زينك يا «روي»، يكي از مكمل هاي ضروري براي زنان است. اين عنصر به طور خاص روي رشد و تقويت موها و بهبود عملكرد سيستم ايمني اثرگذار است. بهترين مقدار مصرف، ۸ ميلي گرم در روز است. منبع اصلي آن، غلات كامل، گوشت قرمز و انواع آجيل هاي خام است.

ـ ميزان نياز روزانه به آهن در رده سني ۱۹ تا ۵۰ سال، ۱۸ ميلي گرم است. آهن مانع از ابتلا به فراموشي مي شود.

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

×