کلمات کلیدی: كنیه‏, هاى, حضرت, عباس, علیه, السلام,
ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
كنیه‏ هاى حضرت عباس علیه السلام
نویسنده پیام
Kevin آفلاین
ایمان ، توکل ، تلاش
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 1,917
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 33
ارسال: #1
40 كنیه‏ هاى حضرت عباس علیه السلام
در فرهنگ عربى به آن دسته از نام‏هایى كه با پیشوند اَبْ (در مردان) و اُمّ (در زنان) همراه باشد، كنیه مى‏ گویند. سنتِ گذاشتن نامى در قالب كنیه براى افراد در میان قبایل عرب، گونه‏اى بزرگداشت و تجلیل نسبت به فرد به شمار مى‏ آید.(1)

در اسلام نیز توجه زیادى به آن شده است غزالى مى‏نویسد: «رسول خدا صلی الله علیه و آله اصحاب خود را از روى احترام براى به دست آوردن دل‏هایشان به كنیه صدا مى‏ زند و آنهایى كه كنیه نداشتند، كنیه‏ اى برایشان انتخاب مى‏ فرمود و سپس آنها را بدان مى‏ خواند. مردم نیز از آن پس، فرد مذكور را به همان كنیه مى‏ خواندند. حتى آنان كه فرزندى نداشتند تا كنیه‏ اى داشته باشند برایشان كنیه‏ اى مى‏ نهاد. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله رسم داشت حتى براى كودكان نیز كنیه انتخاب مى ‏نمود و آنان را مثلاً ابا فلان صدا مى‏ زد تا دل كودكان را نیز به دست آورد.»(2) در اینجا كنیه‏ هاى حضرت عباس علیه السلام بر شمرده می ‏شود:

_____________________________
1. لغت نامه دهخدا، على اكبر دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، 1373 ه . ش ، ج 11، ص 16452.
2. معارف و معاریف، السید مصطفى الحسینى الدشتى، تهران، انتشارات مفید، چاپ دوم، 1376 ه . ش، ج 8، ص 595 .






-
1. ابوالفضل


در منابع بسیارى، كنیه حضرت عباس علیه السلام را ابوالفضل بر شمرده‏ اند(3) كه در بین كنیه‏ هاى ایشان، ابوالفضل (ابوفاضل، ابوالفضائل) مشهورترین است اما دیگر كنیه‏ هاى او یا غیر مشهور هستند و یا این كه پس از واقعه كربلا حضرت را بدان خوانده‏ اند. در مورد این كینه بحث وجود دارد كه آیا این كنیه واقعى بوده و ایشان پدر فرزندى به نام فضل بوده‏ اند یا این كه این كنیه اعتبارى و در واقع لقبى بوده است كه به شكل كنیه به او نسبت داده‏ اند. گفته‏ ها و احتمالاتى در این زمینه وجود دارد كه بدان پرداخته مى‏ شود:

آن چه از بررسى اسامى افراد در تاریخ به دست مى‏ آید این است كه انتخاب كنیه همواره بر اساس نام فرزند بزرگ‏تر فرد نبوده و در موارد بسیارى این قاعده وجود ندارد.

در فرهنگ عربى به آن دسته از نام‏هایى كه با پیشوند اَبْ (در مردان) و اُمّ (در زنان) همراه باشد، كنیه مى‏ گویند. سنتِ گذاشتن نامى در قالب كنیه براى افراد در میان قبایل عرب، گونه‏اى بزرگداشت و تجلیل نسبت به فرد به شمار مى‏ آید.

نوشته‏ اند در خاندان بنى‏ هاشم هر كه عباس نام داشته او را ابوالفضل كنیه مى‏ نهادند؛ همان گونه كه عباس بن عبدالمطّلب و عباس بن ربیعة بن الحارث بن عبدالمطّلب و ... نیز مُكنّى به همین كنیه بوده‏ اند(4) كه گفته‏ اى مقبول و موجّه به نظر مى ‏رسد.

برخى دیگر گفته‏ اند این كنیه برگرفته از برترى و فضلى بوده كه از كودكى در حضرت نمود فراوان داشته و او را بدان صفت میشناخته‏ اند آن گونه كه در سوگ او نیز سروده‏ اند:


اَبَاالفَضْلِ یَا مَنْ أَسَّسَ الفَضْلَ وَ الإبا
أَبِى الفَضْلُ اِلاّ اَنْ تَكُونَ لَهُ أَبا؛

اى ابوالفضل! اى كسى كه هر برترى و پاكدامنى را بنا نهادى! آیا براى من برترى و فضلى وجود دارد كه تو پدر آن نباشى؟ (آیا كسى مى‏تواند فضلى داشته باشد كه در تو نباشد).(5) هم ‏چنین در بین اعراب و مسلمانان نیز چنین سنتى بسیار دیده مى‏شده كه كنیه افراد را بر اساس ویژگى‏هاى آنان مى‏گذاشته‏اند. آورده‏اند روزى رسول خدا صلی الله علیه و آله شنید كه فردى را ابوالحَكَم مى‏خوانند. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله او را نزد خود خواند و فرمود: «همانا حَكم (داور )خداست و حُكم از آن اوست تو چرا ابوالحكم خوانده مى‏شوى؟» او پاسخ داد:


«قبیله‏ ام هر گاه بر سر مسأله‏اى اختلاف پیدا مى‏كنند نزد من مى‏آیند و من بین آنان داورى مى‏كنم و با صادر كردن حكم خویش اختلاف را برطرف مى‏نمایم.» پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله به او فرمود: «چه كار خوبى مى ‏كنى.»(6) و این گونه گذاشتن چنین كنیه‏ هایى را بر افراد بدون اشكال دانست.

گذشته از این همه، در ردیف فرزندان عباس علیه السلام نام پسرى را به اسم فضل آورده‏ اند(7) اما چون كه فضل فرزندى نداشته، احتمال این كه نام او از حافظه تاریخ ستُرده شده باشد، وجود دارد. این مسأله سبب شده كه برخى براى توجیه كنیه حضرت عباس علیه السلام بر مطالبى مانند آنچه گذشت تمسك جویند گر چه هیچ یك از آنها با هم منافاتى ندارد و قابل جمع مى‏باشد. یعنى وقتى در كودكى كسى را ابوالفضل بخوانند در او زمینه‏ هایى هم ایجاد مى ‏شود كه نام یكى از فرزندان خویش را فضل بگذارد.

___________________________
. نفس المهموم، شیخ عباس قمى، قم، منشورات مكتبه بصیرتى، بى تا، ص 332؛ تنقیح المقال فى احوال الرجال، عبداللّه المامقانى، نجف، مطبعة الحیدریة، 1352 ه . ق، ج 1، ص 128.
4. بطل العلقمى، عبد الواحد بن احمد المظفر، نجف، مطبعة الحیدریة، بى‏تا، ج 2، ص 9.
5. همان.
6. همان، ص 10.
7. العباس علیه السلام، عبدالرزاق المقرم، نجف، مطبعة الحیدریة، بى تاص 195؛ المجدى فى أنساب الطالبیین، نجم الدین ابوالحسن على بن محمد بن العلوى العمرى، قم، مطبعة سید الشهداء، مكتبة آیة اللّه العظمى النجفى، چاپ اول، 1409 ه . ق ، ص 231.




زندگی یک مشکل نیست که باید حلش کرد
بلکه یک هدیه است که باید ازش لذت برد!
18-11-2011 10:30 AM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Kevin آفلاین
ایمان ، توکل ، تلاش
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 1,917
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 33
ارسال: #2
RE: كنیه‏ هاى حضرت عباس علیه السلام











2. ابو القِربَة


در لغت عرب قِربة به معناى «مشك آب» است. حضرت عباس علیه السلام را به جهت آب رسانى‏ اش در كربلا به این كنیه نامیده‏ اند. در بسیارى از منابع تاریخى و رجالى چنین كنیه‏ اى را براى حضرت برشمرده‏ اند.(8)




___________________________
8. أنساب الأشراف، احمد بن یحیى بن جابر البلاذرى، بیروت، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات، چاپ اول، 1394 ه . ق، ج 2، ص 192؛ إعلام الورى بأعلام الهدى، فضل بن الحسن الطبرسى، نجف، مكتبة الحیدریة، چاپ دوم، 1390 ه . ق، ص 203 .





3. ابو القاسم


كنیه ‏اى غیر مشهور براى حضرت مى‏ باشد(9) اگر چه برخى نوشته‏ اند حضرت عباس علیه السلام فرزندى به نام قاسم داشته كه در كربلا به شهادت رسیده است.(10)

_______________________
9. بطل العلقمى، ج 2، ص 8.
10. مقتل الحسین علیه السلام، محمد تقى بحر العلوم، بیروت، دار الزهراء، چاپ دوم، 1405 ه . ق‏بحار الأنوار، محمد باقر مجلسى، بیروت، مؤسسة الرسالة، 1403 ه . ق، ص 315؛ العباس علیه السلام، ص 195.





4. ابن البَدَویّة


این كنیه نیز از جمله كنیه‏ هاى غیر مشهور حضرت است و به معناى «فرزند زن بادیه‏ نشین» مى ‏باشد. دلیل آن نیز این بوده كه قبیله مادرى حضرت، از جمله قبایل بیابان نشین عرب بوده‏ اند.(11)




___________________________
11. بطل العلقمى، ج 2، ص 91.





5 . ابو الفَرجَة


در لغت عرب فرجه، «گشایش در سختى و برطرف شدن اندوه» معنا شده است. برخى چنین كنیه‏ اى نیز براى حضرت برشمرده‏ اند كه بیشتر به لقبى در قالب كنیه مى‏ ماند. دلیل آن هم برطرف كردن اندوه و گشایش در سختى‏ ها در نتیجه توسل به او مى‏ باشد.(12)





_____________________
12. بطل العلقمى، ج 2، ص 10.





زندگی یک مشکل نیست که باید حلش کرد
بلکه یک هدیه است که باید ازش لذت برد!
18-11-2011 10:32 AM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

اخبار فناوری اطلاعات | نرم افزار املاک | هتل آپارتمان مشهد | ترجمه تخصصی | نرم افزار رستوران | نرم افزار تاکسی سرویس | نرم افزار رستوران | دانلود نرم افزار مطب | دانلود نرم افزار تاکسی سرویس | مجله پزشکی آسان طب | اتوماسیون پزشکی | کنکور آسان است | نرم افزار دفترچه تلفن نرم افزار چاپ چک نرم افزار رستوران نرم افزار فست فود نرم افزار کافی شاپ نرم افزار تاکسی سرویس نرم افزار نمایشگاه خودرو نرم افزار املاک نرم افزار هتلداری نرم افزار مطب نرم افزار دندانپزشکی نرم افزار انبارداری نرم افزار حسابداری فروشگاه نرم افزار وکالت مجله اینترنتی پارسی وان | مجله اینترنتی زیگیل | خرید بک لینک | خرید رپورتاژ | سینما تئاتر مای استیج | یک مهاجر | دنیای مهاجرت | مجله گردشگری کاروان | وردپرس دانلود | مجله تفریحی تندیس فان | نرم افزار Software | جوک جدید | اخبار هنر | اخبار کامپیوتر | سایت پزشکی | فروشگاه اینترنتی | سایت خبری | دانلود موزیک | اندروید سه | بانک شماره موبایل | پایگاه صالحین | مجله کامپیوتری | جاب لر | نوین ساخت | سهام نت | تکی کو | تم کد | مجله اینترنتی وبدون | پورتال خبری | سایت تفریحی تک لایو | مجله سرگرمی سیب رنک | سایت پزشکی دکتر طب | خرید گیفت کارت | مدرن بوک | تولید کننده روغن زیتون ماشین آلات صنایع غذایی تولید کننده جعبه و کارتن تولید کننده ادویه