کلمات کلیدی: برگزیده, ای, از, خطبه, های, نهج, البلاغه,
ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
نویسنده پیام
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #1
Heart برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه

خطبه ی شماره یک

شگفتی خلقت فرشتگان

سپس اسمان های بالا را از هم گشود و از فرشتگان گوناگون پر نمود.

گروهی از فرشتگان همواره در سجده اند و رکوع ندارند

وگروهی در رکوعند و یارای ایستادن ندارند

وگروهی در صف هایی ایستاده اندکه پراکنده نمی شوند

وگروهی همواره تسبیح گویند و خسته نمی شوند

وهیچ گاه خواب به چشمشان راه نمی یابد

وعقل های انان دچار اشتباه نمی گردد

بدن ها ی انان دچار سستی نشده

وعقل های انان دچار بی خبری برخاسته از فراموشی نمی شوند.

برخی از فرشتگان امینان وحی الهی و زبان گویای وحی برای پیامبران می باشند

که پیوسته برای رساندن حکم وفرمان خدا در رفت و امدند.

جمعی از فرشتگان حافظان بندگان

وجمعی دیگر دربانان بهشت خداوندند.

بعضی از انها پاهایشان در طبقات پایین زمین قرار داشته

وگردن هایشان از اسمان فراتر

وارکان وجودشان از اطراف جهان گذشته

عرش الهی بر دوشهایشان استوار است

برابر عرش خدا دیدگان به زیر افکنده

ودر زیر ان بال ها را به خود پیچیده اند.

میان این دسته از فرشتگان با انها که در مراتب پایین تری قرار دارند

حجاب عزت و پرده های قدرت فاصله انداخته است

هرگز خدا را با وهم و خیال در شکل و صورتی نمی پندارند

و صفات پدیده ها را در او روا نمی دارند

هرگز خدا را در جایی محدود نمی سازند

ونه به هماننداوردن به او اشاره می کنند.
13-11-2011 05:30 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #2
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
خطبه ی شماره یک
آفرینش جهان
خلقت را اغاز کرد و موجودات را بیافرید بدون نیاز به فکر و اندیشه ای یا استفاده از تجربه ای بی انکه حرکتی ایجاد کند ویا تصمیمی مضطرب در او راه داشته باشد.
برای پدید امدن موجودات وقت مناسبی قرار داد و موجودات گوناگون را هماهنگ کرد و در هر کدام غریضه ی خاص خودش را قرار داد و غرائز را همراه انان گردانید.
خدا پیش از انکه موجودات را بیافرینداز تمام جزئیات وجوانب انها اگاهی داشت وحدود و پایان انها را می دانست واز اسرار درون وبیرون پدیده هااشنا بود.
سپس خدای سبحان طبقات فضا را شکافت و اطراف ان را باز کرد و هوای به اسمان و زمین راه یافته را افرید و در ان ابی روان ساخت ابی که امواج متلاطم ان شکننده بود که یکی بر دیگری می نشست اب را بر بادی طوفانی و شکننده نهاد و باد را به باز گرداندن ان فرمان داد و به نگهداری اب مسلط ساخت وحد و مرز ان را به خوبی تعیین فرمود.
فضا در زیر تند باد و اب بر بالای در حرکت بود.سپس خدای سبحان طوفانی برانگیخت که اب را متلاطم ساخت و امواج اب را پی درپی در هم کوبید.
طوفان به شدت وزید واز نقطه ای دور دوباره اغاز شد.سپس به طوفان امر کرد تا امواج دریاها را به هر سو روان کند وبر هم کوبد وبا همان شدت که در فضا وزیدن داشت بر امواج ابها حمله ور گردداز اول ان بر می داشت و به اخرش می ریخت وابهای ساکن رابه امواج سرکش برگرداند.
تا انجا که ابها روی هم قرار گرفتندوچون قله های بلند کوه ها بالا امدند.امواج تند کف های برامده از اب ها را در هوای باز وفضای گسترده بالا برد که از ان هفت اسمان را پدید اورد.
اسمان پایین را چون موج مهار شده واسمان های بالا را مانند سقفی استوار وبلند قرارداد بی انکه نیازمند به ستونی باشد یا میخ هایی که انها را استوار کند.
انگاه فضای اسمان پایین را به وسیله ی نور ستارگان درخشنده زینت بخشید ودر ان چراغی روشنایی بخش ماهی درخشان به حرکت در اورد که همواره در مدارفلکی گردنده وبرقرار و سقفی متحرک وصفحه ای بی قرار به گردش خود ادامه دهند.
13-11-2011 05:31 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #3
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
خطبه ی شماره یک
دین دین وشناخت خدا

سراغاز دین خدا شناسی است
وکمال شناخت خدا باور داشتن او
وکمال باور داشتن خدا شهادت به یگانگی اوست
وشهادت بر یگانگی خدا اخلاص
وکمال اخلاص خدا را از صفات مخلوقات جدا کردن است.
زیرا کسی که خدا را با صفت مخلوقات تعریف کند یعنی همتایی برای خدا تصور کرده است.
و با نزدیک کردن خدا به چیزی دوخدا مطرح شده
و با طرح شدن دوخدا اجزایی برای او تصور نموده
با تصور اجزا برای خدا او را نشناخته است.
وکسی که خدا را نشناسد به سوی او اشاره می کند
و هر کس به سوی خدا اشاره کند او را محدود کرده به شمارش اورد
و انکس که بگوید( خدا در چیست؟)او را در چیز دیگری پنداشته است.
وکسی که بپرسد(خدا بر روی چه چیزی قرار دارد؟)در این صورت جایی را خالی از او در نظر گرفته است.در صورتی که خدا همواره بوده و از چیزی به وجود نیامده است.
با همه چیز هست نه اینکه همنشین انها باشد.
وبا همه چیز فرق داردنه اینکه از انان جدا و بیگانه باشد.
انجام دهنده ی همه ی کارهاست بدون حرکت وابزارو وسیله
بیناست حتی در ان هنگام که پدیده ای وجود نداشت.
یگانه وتنهاست زیراکسی نبوده که با او انس بگیرد و یا از فقدانش وحشت کند.
13-11-2011 05:31 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #4
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
خطبه شماره 2
سخنان آن حضرت است آنگاه كه از نبرد صفّين باز مي‏گشت

تربيت و هدايت در پرتو سپاس از خداوند

خداي را سپاس گويم تا باران نعمتش بيش از پيش فرو ريزد، و اطاعتم درپيشگاه عزّتش فزون گردد، و جانم از معصيتش بيمه شود. و از آستان قدسش مددخواهم تا «نداريم» را به مرز «بي‏نيازي» رسانَد، چه او دست هركس گيرد راهگم نكند، و آن كه بر امواج دشمني او نشيند به ساحل نجات نرسد، و آن كس كهدر سايه سرپرستي او درآيد فقري نبيند، كه اوست گران سنگ‏ترين ارزشها وبرترين گنجينه‏ها. و گواهي دهم كه جز «ايزد» آفريدگاري نيست، يكتا وبي‏همتاست، و گواهيم به وحدانيّت او در بوته پاكي و بي‏آلايشي آزموده شدهاست، و تا جان دارم شهادت به وحدانيّت او را فراچنگ آرم و آن را برايرويارويي با ترس و هراس رستاخيز ذخيره سازم كه موجب استواري ايمان، وگشايش گنجينه احسان، و خشنودي خداي مهربان، و راندن شيطان است. و گواهيدهم كه محمّد (ص) بنده او و پيامبر اوست. او را به آيين پرآوازه و نامدار،و دانشي رسيده از راه روايت و آثار، و منشور فراهم آمده در نوشتار، و نوردرخشنده و فرمان قاطع و روشن گسيل داشت تا ابرهاي شبهه را بزدايد، وروشني‏ها را بر كرسي نشانَد، و از آيات خشم الهي برحذر دارد، و از عذاببترساند.
13-11-2011 05:32 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #5
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
مردم در شبانگاه ظهور اسلام

امّا مردم در شبانگاه طلوع محمّد (ص) گرفتار فتنه‏هايي بودند كه رشته دينرا گسيخته و اركان يقين را لرزانده، هركس به سويي پناهنده، و نظام زندگيدرهم ريخته و راه نجات به هم آمده و نور اميدي باقي نمانده بود. بازارهدايت بي‏رونق و ظلمت كوري همه‏گير. عاصي بر خدا و فرمانبر شيطان.

كشتي ايمان در غرقاب بود و بادبان آن در سقوط، و نشانه‏هاي آن وخيم وراههاي آن ناراه. آري، از شيطان فرمان مي‏گرفتند، و در بيراهه‏هاي او پايمي‏كوبيدند، و در گندابزار او پرسه مي‏زدند. آنها مظهر شيطان و پرچمدار اوبودند. فتنه همچنان بيداد مي‏كرد و مردم را لگد كوب مي‏ساخت و هر دم آمادهحمله و هجوم بود، و فضايي مه آلود از سرگرداني و ناداني و گرفتاري برسينه‏ها سنگيني مي‏نمود.


آنها در برترين خانه‏ها (حرم الهي) و در كنار بدترين همسايگان (بت‏پرستان) بودند. چه جامعه ناامني كه خوابشان پريشاني و كابوس، و روشني چشمشان اشكخون بود، در سرزميني كه دهان دانشمندان به ذلّت بسته، و نادانان بر كرسياحترام نشسته.
13-11-2011 05:32 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #6
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
در ستايش اهل بيت عليهم السّلام

آل پيامبر راز داران و پشتيبانان فرمان آن حضرتند، دانش وي را نگهبان وامّت او را مرجع‏اند، نيز گنجوران و مفسّران علوم نبوي و كوهساران‏ بلنددين‏اند كه آن را از طوفان انحراف و خطرهاي سستي‏زا پاس مي‏دارند.


در باره دوچهرگان

كشتزاري از نافرماني و حق كوبي پديد آوردند، و آن را از سرچشمه غرورآبياري نمودند، و سرانجام سيه روزي درو كردند. كسي از اين امّت را همسنگ وهمزي آل پيامبر - درود خدا بر او و خاندانش - نتوان ديد، و نيز خوشه‏چينخرمن اهل بيت با آنان برابر نيست. دودمان پاك پيامبر سنگ بناي دين وپشتوانه يقين‏اند. تندروان به «ميزان» آنان باز گردند، و كند روان سرانجامخود را بدانجا رسانند كه راهي جز آن نيابند. ويژگيهاي رهبري از آنِ اهلبيت است، و وصيّت پيامبر در باره آنان، و ميراث آن حضرت مخصوص ايشان است. اينك حق به حق دار رسيد و به جايگاه اصليش پر كشيد.
برگرفته از چاپ بنياد نهج البلاغه
13-11-2011 05:33 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #7
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
خطبه شقشقیه


محاكمه تاريخ

الا اي تاريخ به خدا سوگند كه فرزند ابو قحافه خلافت مسلمين را چون پيراهنبي‏قواره‏اي درپوشيد در حالي كه به خوبي مي‏دانست ناخداي كشتي خلافت جز «علي» (ع) نيست.

فضايل چون سيل از كوهسار وجودم فرو ريزد و بر «آسمان جايم» تيزپروازينرسد، امّا با اين همه از خلافت چشم پوشيدم و از آن كناره گرفتم، زيرا نيكانديشيدم كه يا بايد تنها و بي‏ياور قيام كنم و يا بر تاريكي‏هاي كور صبرپيشه سازم تاريكي‏هايي كه بزرگ سالان را فرسوده و فرتوت سازد، و بر سيماينوجوانان غبار پيري بپاشد، و مؤمن را به رنج آورَد تا آنگاه كه به ملاقاتخدا بشتابد. پس شكيبايي را عاقلانه‏تر يافتم و آن را برگزيدم. آري، صبركردم، امّا چه صبري چون آن كه خار در چشمش خليده و استخوان در گلويش ماندهباشد. مي‏ديدم كه ميراثم به تاراج مي‏رود.

خلافت دست به دست شد
اين چنين بود تا روزگار خليفه اول بسر آمد و او خلافت را به ديگري پاسداد. آنگاه امام (ع) از قول «اعشي»، شاعر معروف عرب، چنين مَثَل آورد: «چهدور است بين روز من كه بر پشت اشتري زير تازيانه خورشيد مي‏رانم، با روز «حيّان» برادر «جابر» كه در سايه‏سار منزل مي‏آرمد.» شگفتا او كه درزندگيش مي‏خواست از مركب خلافت به زير آيد، چگونه آن را براي ديگري پس ازمرگش زين كرد راستي هر يك تا توانستند ناقه خلافت را به سهم خود دوشيدندبه هر صورت او كه طبيعتي خشن داشت، خلافت را در آن مستقر ساخت طبيعتي كهبرخورد با آن «جراحت شمشير» بود و ارتباط با آن «سوهان روح» و مالامال ازلغزشها و عذر خواهيها.

«مركب» خلافت زير پاي «راكب» تندخوي آن تعادل از كف داد و همه راههاي چارهرا هم بست، بدين سان كه اگر افسارش را تنگ مي‏گرفت بيني‏اش مجروح مي‏شد، واگر رهايش مي‏ساخت سقوط مي‏كرد. به خدا سوگند، مردم در بيراهه و بي‏ثباتيو نابساماني گرفتار آمدند. و من هرچه بود، بر اين رنج طولاني و اندوهجانكاه شكيبا بودم تا راهش به پايان رسيد.
13-11-2011 05:33 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #8
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
امان از اين شورا
او در واپسين دم حيات، خلافت را در جمعي قرار داد كه مرا يكي از آنانمي‏پنداشت. خدايا، فرياد از اين شورا اگر در آغاز مرا همسنگ نخستيننمي‏ديدند امروز با اينانم نمي‏سنجيدند، امّا هرچه بود با آنان سازگاريكردم و در فرود و فرازشان يار گشتم. ولي توطئه به ثمر نشست: يكي از آن جمعبه حسادت، از من روي گرداند و ديگري به خويشاوندش رأي داد با مسائلناپسندي كه گفتن را نسزد. تا سرانجام سومين از آن باند به خلافت برخاست،در حالي كه باد نخوت به غبغب افكنده و هدفي جز كام جويي از خلافت در سرنپرورده بود، و همراه او فاميلش به غارت بيت المال پرداختند و چون شتري كهبر گياه بهاران درآمده، مال خدا را بر باد دادند. تا آن روز كه رشته‏هايشگسيخت و كردار ناشايستش گريبانش را گرفت و غوطه‏وري در نعمت، و طغيان دربهره‏وري، و سوء استفاده از اموال عمومي هلاكش ساخت.
13-11-2011 05:34 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #9
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
مدينه از جا كنده شد

پس از قتل عثمان، انبوه مردم رنجديده به يك باره چون يال كفتار از هر سويبه خانه‏ام ريختند، آنچنان كه بازويم شكست و ردايم دريده گشت. آنان بهفشردگي گوسپندان گرگ زده، گرداگردم را گرفتند و زمام امور خود را به‏ سويمافكندند و سرانجام خلافت را بر من تحميل كردند. امّا وقتي به امر حكومتقيام كردم گروهي بيعت خود را شكستند، و ديگر گروه از حوزه دين رخ برتافتند، و سه ديگر ناجوانمردانه ستم روا داشتند، گويي سخن خداي را نشنيدندآنجا كه فرمايد: «سراي جاويد ويژه آناني است كه فكر برتري جويي و فساد درزمين را در سر نپرورند، كه سرانجام نيكو مخصوص پرواپيشگان است».

آري، به خدا سوگند، پيام الهي را شنيدند و دريافتند، ولي زيبايي دنيا درچشمشان جلوه كرد و دلشان را بربود. الا اي تاريخ سوگند به شكافنده بذر وآفريننده جان، اگر نبود حضور فشرده مردم براي بيعت، و عهدي كه خداي ازعالمان گرفته است كه بر شكمبارگي ستمگر و محروميّت ستمديده «صحّه» نگذارند، حتماً افسار خلافت را رها مي‏كردم و هرگز زير بار مسؤوليّتنمي‏رفتم و همان گونه كه در آغاز، خلافت را وانهادم در پايان نيز مي‏هشتم،و مي‏ديديد اين دنيايي كه بدان مي‏نازيد و دين بدان مي‏بازيد، در ديدگاهمن از آب بيني ماده بزي بي‏ارزش‏تر است.
13-11-2011 05:34 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Enigma آفلاین
کاربر ویژه
*
کاربر ویژه

ارسال‌ها: 283
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 3
ارسال: #10
RE: برگزیده ای از خطبه های نهج البلاغه
خطبه امام قطع شد

چنين روايت كنند: آنگاه كه خطبه امام بدين جا رسيد مردي عراقي گويندمسايلي بود ]برخاست و نامه‏اي را به حضرت تقديم داشت. امام - عليه‏السّلام - نامه را گرفت و بي درنگ‏[ كه پاسخ مي‏خواست بدان نظر افكند و آنگاه كهاز خواندنش فراغت يافت، ابن عبّاس گفت: اي امير مؤمنان، خطبه‏ات را از مادريغ مدار و از آنجا كه قطع فرمودي، ادامه ده. امام فرمود: دريغا چه دوراست اي پسر عبّاس آتشفشاني بود كه خاموش شد. ابن عبّاس گويد: به خداسوگند، هرگز بر هيچ كلامي چون اين كلام‏ علي - عليه‏السّلام - تأسّفنخوردم كه بدانجا كه مي‏خواست، نرسيد. شريف رضي گويد: منظور حضرت در اينخطبه از جمله «كَراكِبِ الصَّعْبِ اِنْ أَشْنَقَ لَها خَرَمَ، وَ اِنْأَسْلَسَ لَها تَقَحَّمَ» آن است كه اگر سوار، مهار شتر را تنگ گيرد درحالي كه آن سر بر تابد، بيني‏اش مجروح شود، و اگر سست گيرد در حالي كهچموشي كند، سقوط نمايد و اختيار از كف رود. كلمه «اشنق النّاقْ» آنگاهگفته شود كه سر شتر را با مهار كشد و آن را بالا برد، و معناي كلمه «شنَقَها» نيز همين است. يعني در اينجا فعل ثلاثي مجرّد «شنق» و ثلاثيمزيد «اشنق» به يك معني هستند.

اين مطلب را «ابن سكّيت» در كتاب اصلاح المنطق ذكر كرده است. البتّه اينكهامام عليه‏السّلام «اشنق لها» فرموده نه «اشنقها» براي اين بوده كه قرينهجمله «اسلس لها» باشد، گويي چنين گفته است: اگر سوار، مهار شتر را تنگگيرد. و در حديث آمده است كه رسول خدا - درود خدا بر او و خاندانش - برشتر خويش خطبه ايراد مي‏فرمود در حالي كه مهار آن را كشيده بود و حيوان همنشخوار مي‏كرد. و از نشانه‏هاي اينكه «اشنق» به معناي «شنق» آمده شعر عديبن زيد عبادي است: «وضعيّتي كه ما داشتيم او را افسرده ساخت كه غل و زنجيردستهاي ما را بسته بود و به گردنها كشيده مي‏شد.»
برگرفته از چاپ بنياد
13-11-2011 05:35 PM
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

اخبار فناوری اطلاعات | نرم افزار املاک | هتل آپارتمان مشهد | نرم افزار رستوران | نرم افزار تاکسی سرویس | نرم افزار رستوران | دانلود نرم افزار مطب | دانلود نرم افزار تاکسی سرویس | مجله پزشکی آسان طب | اتوماسیون پزشکی | نرم افزار دفترچه تلفن نرم افزار چاپ چک نرم افزار رستوران نرم افزار فست فود نرم افزار کافی شاپ نرم افزار تاکسی سرویس نرم افزار نمایشگاه خودرو نرم افزار املاک نرم افزار هتلداری نرم افزار مطب نرم افزار دندانپزشکی نرم افزار انبارداری نرم افزار حسابداری فروشگاه نرم افزار وکالت مجله اینترنتی پارسی وان | مجله اینترنتی زیگیل | خرید بک لینک | خرید رپورتاژ | سینما تئاتر مای استیج | یک مهاجر | دنیای مهاجرت | مجله گردشگری کاروان | وردپرس دانلود | مجله تفریحی تندیس فان | نرم افزار Software | جوک جدید | اخبار هنر | اخبار کامپیوتر | سایت پزشکی | فروشگاه اینترنتی | سایت خبری | دانلود موزیک | اندروید سه | بانک شماره موبایل | پایگاه صالحین | مجله کامپیوتری | جاب لر | نوین ساخت | سهام نت | تکی کو | تم کد | مجله اینترنتی وبدون | پورتال خبری | سایت تفریحی تک لایو | مجله سرگرمی سیب رنک | سایت پزشکی دکتر طب | مدرن بوک | فرتکست | مجله پزشکی نت سلامت | کافه ایرونی | مجله خندانک | مجله اینترنتی فان استار | مجله من | مجله اینترنتی دونیمه | مجله اینترنتی بردیا | فاینال مد | فرهنگیا | نامبروان | جان نو | مگفر | مجله 24 | نیمچه | تک پدیا | آیناز وب | مطالب بیست | میهن اسکای | نیک آنلاین | شینار | وطنی ها | طب جدید | هوای تازه | آاقای گل | برترین مطالب | دایی رضا | فارس پدیا | آجودانیه | چارشنبه | فانیفا | قارپوز | گوهرمند | گل بهار | جهان من | جوان امروز | کالچر | مه آذین | مجله سبز | مگناب | دنیای نت | نیک اندیشه | نیکاندوست | نیک پاتوق | ازبک | پارمینو | پیک آبی | پورتال من | راز آلود | روسپید | رشد نگر | رویای زندگی | شورانگیز | سیمای وب | نتیها | تاپکده | وب دوستان | ویکی وان | یکناز | زرچوب | زردقناری | عصرطلایی | فرتورز | آموزش گیتار | مایادانلود | | دکتر CMS | سایت آموزش گیتار | رایان درمان | پارسیان گشت | ایران کافه | گیتی بوک | مجله فراتوریسم | فراتوریسم | دکتر آسان دنت | آسان دنت | مجله گردشگری افراگشت | افراگشت | هشت گام | فرکافی | میهن تاج | مجله پزشکی رایان درمان | موج سینما | تیزباد | برفانک | کافه داران | کینگ دانلود |