کلمات کلیدی: احكام, راه, سبزويژه, پسران,
ارسال پاسخ 
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::
نویسنده پیام
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #1
Iran ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::
نام كتاب : احكام راه سبز
تهيه و تنظيم : وزارت آموزش و پرورش

طليعه

دنياى جوان را هيچ كس جز جوان نمى داند، دنيايى است سبز و پر نشاط، همه چيز در نهايت لطافت و زيبايى در آن يافت مى شود:
شور و حرارت ، عشق و اميد، تلاش و پشتكار، تفكر، تحقيق ، تصميم ، همت ، بالندگى ، تعاون و همكارى ، دوستى ، همدلى و همراهى .
جوان در اين دنياى با طراوت ، زير شاخه هاى پر از شكوفه هاى اميد مى نشيند و به چشمه سار هستى مى نگرد، چشمه سارى كه تا بى نهايت امتداد يافته و همه جا را سر سبز كرده است .
راستى سرچشمه اين هستى كجاست ؟ و به كجا خواهد انجاميد و...
جوان پس از تفكر و تحقيق به سرچشمه هستى ، خداوند متعال ايمان مى آورد.
رسالت پيامبران و امامان معصوم را باور مى كند.
روز واپسين را روز جدا شدن حق از باطل ، و خوبان از بدان مى شناسد.
و قرآن را آخرين كتاب آسمانى و سروش غيبى مى داند كه بر آخرين پيامبر خدا، حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم نازل شده است .
جوان در سايه اعتقادات پاك خود به خدا و پاداش هاى اخروى علاقه مند مى شود و به جستجوى اسوه و شخصيت كاملى بر مى آيد كه او را به اين هدف مقدس برساند.
خداوند به اين نياز جوان پاسخ مى گويد:
((قطعا براى شما در اقتدا به رسول خدا سرمشقى نيكوست : براى آن كس ‍ كه به خدا و روز واپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى كند.)
وقتى جوان ، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را به عنوان اسوه و مقتداى خود برگزيد، خداوند او را موظف مى كند كه برنامه ها و بايدها و نبايدهاى زندگى را از او فراگيرد و بدانها عمل كند:
((آنچه را فرستاده او به شما داد، آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت باز ايستيد.)
اين جاست كه جوان سليقه خود و ديگران را آگاهانه كنار مى گذارد و در مى يابد كه دستور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را بايد سرلوحه زندگى خود قرار دهد.
پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نيز عترت خويش را پس از خود به عنوان اسوه و مقتدا معرفى مى كند و عترت نيز در زمان غيبت امام زمان (عليه السلام ) اين رسالت را به دوش فقيهان و مراجع تقليد مى گذارد.
مرجع تقليد، رسالت بيان احكام و بايدها و نبايدهاى زندگى را به عهده مى گيرد، جوان با عشق و شعور به احكامى كه توسط مرجع تقليد خود بيان شده است حرمت مى نهد و بدانها عمل مى كند تا به سعادت ابدى راه يابد.
كتابى كه پيش رو داريد. بر آن است كه شما جوانان عزيز را با بخشى از احكام دينى تان آشنا سازد.
به خاطر بسپاريد كه احكام اين كتاب بر اساس فتاواى بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران حضرت امام خمينى قدس سره تنظيم شده و در پاره اى از موارد به فتاواى مقام معظم رهبرى (دام ظله ) اشاره شده است .
شما مى توانيد رساله مرجع تقليد خود را تهيه و با راهنمايى مربى ، دبير دينى و يا امام جماعت حكم مسائلى را كه در اين كتاب آمده است مطالعه كنيد و چنانچه در مساءله اى فتواى مرجع تقليد شما با آنچه كه در كتاب آمده است فرق داشت بر اساس همان فتواى مرجع تقليد خود عمل نماييد.
اين مطلب را نيز فراموش نكنيد كه ما از پيشنهادهاى شما عزيزان استقبال مى كنيم .

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 05:37 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #2
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::
سخنى با مربيان ، دبيران دينى و ائمه جماعات مدارس

اين كتاب مى كوشد جوانان عزيز را با بخشى از احكام دينى شان آشنا كند و به پاره اى از مشكلات آنان پاسخ گويد اما اين كتاب به تنهايى نمى تواند رسالت خود را به انجام رساند و به يارى شما بزرگواران سخت نيازمند است . شما مى توانيد در بخش هاى زير ما را يارى نماييد:
1- بخش تهيه و تنظيم مطالب كتاب :
شما كه از نزديك با جوانان ارتباط داريد و به خوبى نيازها و مشكلات آنان را لمس مى كنيد مى توانيد مشكلات و نيازهايى را كه كتاب احكام مى تواند پاسخگوى آنها باشد و در كتاب نيامده است براى ما بازگو نماييد.
2- بخش طرح و برنامه ريزى :
آشنا سازى نسل جوان با احكام دينى در قالب هاى نوين و طرح هاى جذاب و كار آمد رسالت سنگينى است كه بدون همفكرى ناتمام مى ماند، شما مى توانيد با ارائه طرحهاى همه جانبه و قابل اجرا ما را در راه بالندگى اين طرح يارى رسانيد.
3- بخش اجرا و پياده سازى :
تهيه كتاب و در دسترس جوانان قرار دادن قدمهاى اوليه اين كار بزرگ است ، قسمت عمده آن به بخش اجرا و پياده كردن اين طرح بستگى دارد كه همت و پشتكار شما بزرگواران را مى طلبد. در اين بخش به دو گونه همكارى شما نيازمنديم :
الف : مطالب اين كتاب به صورت گزينشى و توضيحى و با حفظ محتوا بر اساس فتاواى حضرت امام خمينى قدس سره تنظيم و در پاره اى از موارد به فتاواى مقام معظم رهبرى ((دام ظله )) اشاره شده است . و منابع عمده مطالب در پاورقى ها آمده است شما مى توانيد جوانان را در تطبيق مطالب كتاب با فتاواى مرجع تقليدشان يارى رسانيد.
ب : اطلاع از ميزان بازدهى و كارآيى اين طرح و تاءثير اين مطالب در جوانان براى ادامه كار، نقش اساسى و كليدى دارد.
اطلاع رسانى شما در اين زمينه نيز براى ما كارساز و ارزشمند است . همكارى و همفكرى شما را صميمانه سپاس مى گوييم .
ستاد اقامه نماز
وزارت آموزش و پرورش

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 05:44 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #3
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::
تصويرى از راه سبز

O راه سبز، راهى امن و نشاط آور است كه در اطرافش پرندگان خوشبختى آواى محبت سر داده اند و قطعا به سرزمين سر سبزى - هزار بار زيباتر از خودش - منتهى مى شود.
مهدى اشرف - سوم متوسطه - استان سمنان
O راه سبز، راهى است كه با ((حضور سبز)) مى توان به خدا نزديك و نزديك تر شد.
سيد جعفر خاضع - استان كهگيلويه و بويراحمد
O راه سبز، راهى است كه انسان را به آرامش و كمال مى رساند.
جواد خزايى - شهرستانهاى تهران
O راه سبز، زيباترين ، مطمئن ترين و پر طراوت ترين راه رسيدن به بهشت سر سبز پروردگار است .
محمد بيات - پيش دانشگاهى - استان همدان
O راه سبز، همان راه پاك و معصوم و دور از آلودگيهاست كه سبزى اين راه ، همان احكام و مسائل دينى هستند كه انسانها با توجه به آنها مى توانند اين راه را بگذارند.
رضا وفادار - استان كرمان
O راه سبز، راهى است كه اگر به آن راه يابيم صداى پاى پيامبران و امامان را مى شنويم .
ايوب آقايى - دوم متوسطه - استان ايلام
O راه سبز، راه نشاط معنوى و رسيدن به ((شجره طيبه )) است .
اميد كامروا - دوم متوسطه - استان سمنان
O احساس آرامشى كه از راه سبز به من دست مى دهد از دنيا برايم ارزشمندتر است .
حسين زاهدى نياز - استان فارس
O راه سبز، ((ظلمت نفسى )) را به ما آموخت و ((الهى و ربى من لى غيرك )) را براى ما ترسيم نمود. راه سبز، جايگاه گامهاى بلند معنويت است .
سجاد صالحى - استان چهار محال و بختيارى
O راه سبز، همانند جاده اى است هموار و روشن و وسيع كه جوان را كه در مرحله آغازين خود شناسى و خداشناسى است به بالاترين درجات معنوى رهنمون مى سازد.
حمزه عسگرى - استان همدان
O احساس من نسبت به راه سبز احساسى است كه به نظر خودم نمى توانم آن را بيان كنم . من از همان موقع كه كتاب احكام را گرفتم و روى جلد آن را نظاره كردم احساس عجيبى به من دست داد.
O من احساس كردم كه اين راه سبز همان راهى است كه بايد پيمود تا به پيشگاه خداوند متعال رسيد. راهى كه نردبان عروج به ملكوت است . بيش ‍ از اين زبانم از گفتن احساسم قاصر است .
احمد بهرامى - سوم متوسطه - استان آذربايجان غربى

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 05:45 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #4
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::

1- ريشه هاى احكام
جز خدا را بندگى حيف است حيف
بى غم او زندگى حيف است حيف هر جا مى رويم در سايه سار آن درختيم ، شاخ و برگهاى در هم تنيده ، ميوه هاى انبوه ، شاداب و در دسترس ، تنه تناور، و ريشه هاى مستحكم .
اين درخت ((دين ))، ريشه هاى مستحكمش ((عقايد))، تنه تناورش ‍ ((اخلاق )) و شاخ و برگهايش ((احكام )) است .
ريشه احكام ، ((عقايد پاك )) است . و اگر بگوييم همه چيز از ريشه هاست گزاف نگفته ايم .
دستيابى به دين
درخت دين از آسمان روييده ، از چشمه سار وحى سيراب گشته ، فرشتگان هماره بر گرد آن در رفت و آمدند همه اش قداست و پاكى است و معصومان پاك آن را به ما نشان داده اند. اگر در عصر آن پاكان مى زيستيم دين را از آنها فرا مى گرفتيم ولى صد حيف كه : ((دست ما كوتاه و خرما بر نخيل ))؛ امام عصر (عليه السلام ) در پس پرده غيبت هستند، چه كنيم ؟
راه چاره
آسمان را ديده ايد، اگر ستاره و يا كهكشانى از ديد ما فراتر باشد چه مى كنيم ؟
سراغ دوربين نجومى مى رويم .
اگر امروز بر زمين مانده ايم و معصومان حضور ندارند كه ما را تا آسمان بالا برند و درخت دين را به ما بشناسانند، هم آنان به ما گفته اند دوربين را برداريد و ببينيد!
كدام را مى گوييد؟
اين را، همين كه دو چشم قوى دارد، اگر از يك چشم آن استفاده كنيد دين را به شما نشان نمى دهد، هر دو چشم .
دو چشم دين شناسى
اگر ديگران خواستند دوربين قلابى به شما ارائه كنند از آنها نپذيريد، نشانه هايش اينهاست :
دو چشم دارد: يكى ((عقل ))؛ ديگرى ((نقل )).
عقل ؛ همان عقل پاك و پيراسته از اوهام و خرافات است ، همان ((عقل فطرى )) كه در نهان و نهاد همه است .
و نقل ؛ آنچه از سوى خداوند بر پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم وحى شده و در قرآن آمده است و آنچه از سوى انسانهاى پاك و دور از خطا و اشتباه يعنى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم و امامان (عليهم السلام ) به عنوان دستور زندگى به ما رسيده است .
دين شناس
راه دين شناسى براى همه كس باز است ، ولى استعداد قوى مى خواهد و علاقه اى وافر و سپس تصميم و تلاش چرا كه استفاده كردن از دوربين عقل و نقل علم مى خواهد، تخصص مى خواهد، هنر تشخيص مى خواهد. بايد بداند:
1. حكم اين مطالب را از كجا بدست مى آوريم ؟
2. آيات قرآنى در اين باره چه مى گويند؟
3. احاديث معصومين (عليه السلام ) در اين زمينه چه مى گويند؟
4. رفتار، گفتار و امضاء معصوم (عليه السلام ) در مورد اين مطلب چيست ؟
5. عقل فطرى اينجا چه حكمى دارد؟
آن گاه از مجموعه ((عقل )) و ((نقل )) حكم خدا را بدست آورد. متخصص و كارشناس مسائل دينى را ((دين شناس )) و ((اسلام شناس )) مى گويند و به آن كس كه در زمينه احكام ، تخصص دارد به گونه اى كه ديگران موظفند از او ((تقليد)) و پيروى كنند، ((مرجع تقليد)) مى گويند.
گستره احكام
هر چيز كه به رشد و تكامل معنوى انسان مرتبط باشد در قلمرو دين است و هرگز دين درباره آنها ساكت ننشسته است ، و هر جا سخن از تكليف و وظيفه است در قلمرو احكام است ، مانند: عبادات ، معاملات ، مسائل فردى ، خانوادگى ، اجتماعى ، سياسى ، حقوقى ، فرهنگى و مسائل حكومتى و كشور دارى .
بزرگداشت احكام الهى
مواظب باشيم احكام الهى را از اوج خود پائين نياوريم . احكام الهى تاءمين كننده دنيا و آخرت و مقرب انسان به خداى بزرگ اند. استخفاف احكام به يكى از اين راههاست :
1. احكام را منحصر در احكام فردى بدانيم .
2. احكام را فقط در محدوده اجتماع لازم بدانيم .
3. احكام را تنها تاءمين كننده مسائل دنيوى بدانيم .
4. احكام را از سياست و حكومت جدا بدانيم .
5. احكام را تنها تاءمين كننده آخرت بدانيم .

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 05:46 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #5
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::

2- پايه هاى فهم احكام
فلو لا نفر من كل فرقة منهم طائفة ليتفقهوا فى الدين
پس چرا از هر فرقه اى از آنان ، دسته اى كوچ نمى كنند تا در دين آگاهى پيدا كنند؟
فقيه براى بدست آوردن احكام به دانشهاى بسيارى نياز دارد كه مى توانيم آنها را پايه هاى فهم احكام بناميم و برخى از آنها عبارتند از:
1. ادبيات عرب (شامل : صرف ، نحو، معانى ، بيان ، بديع و لغت ).
2. منطق .
3. انس و آشنايى با قرآن و احاديث معصومين (عليهم السلام ).
4. آشنايى با علم رجال براى تشخيص راويان حديث .
5. اصول فقه (شناخت راه استخراج احكام دين از قرآن و سنت ).
فقه براى دستيابى به حكم الهى همه توان خود را به كار مى گيرد. او با توان و استعدادى كه در راه استنباط احكام دارد، از مجموعه بررسى هاى خود از قرآن ، سنت و عقل حكم الهى را كشف و در قالب ((فتوا)) به اطلاع ما مى رساند.
تقليد و مرجع تقليد
كسانى كه توان استنباط احكام را ندارند و يا در راه تحصيل اين رشته از علوم اسلامى هستند ولى هنوز به حد اجتهاد نرسيده اند موظفند از فقيه جامع الشرائط كه به ((مرجع تقليد)) مى گويند تقليد كنند.
در اسلام ((تخصص )) منهاى ((تعهد)) جايگاهى ندارد؛ ولى از آنجا كه امر دين از همه امور مهمتر است در اين عرصه ، حد اعلاى تخصص و تعهد نياز است ؛ فهم دقيق تر و تقواى شديدتر.
ويژگى هاى مرجع تقليد
1. دانا و دانشمند باشد.
2. به مرحله ((اجتهاد)) رسيده باشد.
3. بنابر احتياط واجب از همه متخصصين ، داناتر و ورزيده تر باشد (اعلم باشد).
4. به اوضاع زمان ، آن اندازه كه در تشخيص موضوعات احكام و اظهار نظر جديد فقهى دخالت دارد، آشنا باشد.
5- عادل باشد؛ آن چنان كه ((گناه كبيره ))انجام ندهد و از تكرار ((گناه صغيره )) بپرهيزد.
ويژگى هاى ديگر
اگر فقيهى شاخص هاى تخصص و تعهد در او جمع بود، با چهار شرط مى توانيم از او تقليد كنيم :
1. زنده باشد.
2. مرد باشد.
3. بالغ باشد.
4. شيعه دوازده امامى باشد
به خاطر بسپاريم كه :
1. از مرجع تقليدى كه پدر و مادر و معلم ما برگزيده اند نمى توانيم تقليد كنيم ، چه بسا آن مرجع از دنيا رفته باشد. ما بايد از كسى كه زنده است تقليد كنيم
2. بانوان نيز مى توانند به مرحله اعلاى تعهد و تخصص در فهم احكام دين راه يابند نظير بانوى اصفهانى
راههاى شناخت مرجع تقليد
مرجع تقليد را از سه راه مى شناسيم :
1. خودمان يقين پيدا مى كنيم مثلا عالم دينى هستيم و قدرت شناسايى مرجع تقليد را داريم .
2. دو تن از عالمان عادل كه توان تشخيص دارند او را به ما معرفى مى كنند؛ اين در صورتى است كه دو يا چند تن ديگر از عالمان عادل بر خلاف آن دو نگويند.
3. گروهى از عالمان دينى كه از عهده تشخيص مرجع تقليد بر مى آيند او را به ما معرفى مى كنند و به ما به گفته آنان اطمينان پيدا مى كنيم
زنگ خطر
برخى اهل هوى و هوس اند مى پرسند كدام مرجع ، فتاوايش آسانتر است . ملاك گزينش در نزد آنان عقل و شرع نيست . از آنها مى پرسيدم : اگر مرگ ، شما و يا فرزند شما را تهديد كند سراغ كدام پزشك را مى گيريد، پزشك متخصص تر و متعهدتر، داناتر و دلسوزتر يا پزشكى كه كمتر پول مى گيرد و نسخه هاى آسان تر و ارزان تر مى نويسد.
پس عقل حكم مى كند براى دستيابى به احكام الهى كسى را انتخاب كنيم كه از همه ، متخصص تر و متعهدتر باشد در اين صورت درصد دستيابى ما به احكام واقعى بيشتر مى شود.
بيدار باش
جوانى است اهل نماز، روزه و احكام دينى ؛ ولى اطلاعات او تنها از مدرسه و منزل و مجالس دينى مذهبى است . هنوز مرجع تقليدى انتخاب نكرده است . اكنون كه متوجه شده است چه كند؟
در اولين فرصت از راههايى كه گفته شد، مرجع تقليد خود را انتخاب مى كند. آنگاه از طريق رساله يا استفتاءات تكليف خود را نسبت به كارهايى كه در گذشته انجام داده ، جويا مى شود.
فراگيرى مسائل دينى
مسائلى را كه انسان بيشتر اوقات به آنها نياز دارد واجب است فرا بگيرد
امام صادق (عليه السلام ) از پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم نقل مى كند كه فرمود:
اف لكل مسلم لا يجعل فى كل جمعة يوما يتفقه فيه امردينه و يساءل عن دينه .
تاءسف مى خورم بر مسلمانى كه در هفته (لااقل ) يك روز را براى فهم مسائل دينى و پرسش از آنها قرار نمى دهد
قداست فتوا
وحى الهى مقدس است چون از سوى خداست و در آن خطا و اشتباه راه ندارد و مرجع تقليد نيز كه به فهم احكام دينى از وحى الهى موفق مى شود و بر اساس آن فتوا مى دهد فتواى او مقدس است چرا كه تلاش كرده تا وحى الهى را بازگو كند.
گرچه مرجع تقليد، معصوم نيست و ممكن است در مواردى به فهم صحيح وحى نائل نيامده باشد ولى چون تنها راه مطمئن ما به وحى الهى ، فتواى اوست و او نيز در كمال امانت و صداقت آنچه را فهميده است بازگو مى كند فتواى او محترم و مقدس است و به حكم عقل بايد از آن پيروى كنيم .
پيروى از مرجع تقليد كه به آن ((تقليد)) گفته مى شود، پيروى از كارشناس ‍ و متخصص دينى است و كارى است عاقلانه و سنجيده و منطقى .
ما به مرجع تقليد عشق مى ورزيم و به او احترام ويژه مى گذاريم و احكام دينى خود را از او فرا مى گيريم .

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 05:49 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #6
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::

3- قلب جامعه
موضوع ولايت فقيه چيز تازه اى نيست كه ما آورده باشيم بلكه اين مساءله از اول مورد بحث بوده است
جوان ! بگو ببينم چه كردى ؟
روز جمعه وارد بصره شدم و به مسجد آنجا رفتم ، جماعت بسيارى را ديدم كه بر گرد او حلقه زده اند و از او سؤ ال مى كردند. از آنها راه خواستم ، در آخر مجلس دو زانو نشستم .
- اى مرد دانشمند! مردى غريبم ، اجازه دارم مساءله اى بپرسم ؟
- آرى . شما چشم داريد؟
پسر جانم ! اين چه سؤ الى است ، چيزى را كه مى بينى چگونه از من مى پرسى !
سؤ الهاى من اين گونه است .
پسر جانم بپرس اگر چه پرسشهايت نابخردانه است !
شما چشم داريد؟
آرى .
با آن چه مى كنيد؟
با آن رنگها و اشخاص را مى بينم .
بينى داريد؟
آرى .
با آن چه مى كنيد؟
با آن مى بويم .
دهان داريد؟
آرى .
با آن چه مى كنيد؟
با آن مزه ها را مى چشم .
گوش داريد؟
آرى .
با آن چه مى كنيد؟
با آن صداها را مى شنوم .
قلب داريد؟
آرى .
با آن چه مى كنيد؟
با آن هر چه را بر اعضا و حواسم در آيد تشخيص مى دهم .
مگر با وجود اين اعضا از قلب بى نياز نيستيم ؟
خير.
چگونه ؟ مگر اعضا، صحيح و سالم نيستند، پس چه نيازى به قلب داريد؟
پسر جانم ! هرگاه اعضاى بدن در چيزى كه ببويند يا ببينند يا بچشند يا بشنوند ترديد كنند آن را به قلب ارجاع دهند تا ترديدشان برطرف گردد و يقين حاصل كنند.
پس خدا قلب را براى رفع ترديد اعضا قرار داده است ؟
آرى .
قلب لازم است وگرنه براى اعضا يقينى حاصل نخواهد شد؟
آرى .
وقتى اين اعتراف ها را از او شنيدم گفتم :
اى عمرو بن عبيد!
خداوند اعضاى تو را بدون امامى كه صحيح را تشخيص دهد و ترديد را به يقين تبديل كند وا نگذاشته ، چگونه اين همه مخلوقات را در سرگردانى و ترديد و اختلاف وا گذاشته است . و براى ايشان امامى كه در ترديد و سر گردانى خود به او رجوع كنند قرار نداده است ؟
ساكت شد و جوابى نداد.
رو به من گفت :
تو هشام بن حكمى !!
آنگاه مرا در آغوش گرفت ، به جاى خود نشانيد و تا من بودم سخن نگفت .
امام صادق (عليه السلام ) از شنيدن اين گزارش بسيار خوشحال شد و به من فرمود:
اينها را از كجا آموختى ؟
گفتم : آنچه را از شما فرا گرفته بودم منظم كردم و به او گفتم .
فرمود: به خدا سوگند اين سخنان در صحف موسى و ابراهيم هست
ولايت فقيه
نقش امام را در جامعه شناختيم . سخن اين جاست كه آيا در عصر غيبت ، اعضا و حواس جامعه بدون قلب رها شده اند؟
همه چيز داريم : قوه مقننه ، قوه قضائيه ، قوه مجريه ، قانون ، مردم ، علما، دانشمندان ، سياستمداران ، ارگانها، نهادها و... يعنى چشم داريم ، ذائقه داريم ، شامه داريم اما قلب جامعه اسلامى كيست ؟
در عصر غيبت كه امام حضور ندارد بايد به چه كسى رجوع كرد؟
نامه اى به محضر مبارك امام زمان (عليه السلام ) نوشت و مساءله را از ايشان پرسيد. جواب به خط مبارك آن حضرت به دستش رسيد:
و اما الحوادث الواقعة فارجعوا فيها الى رواة احاديثنا فانهم حجتى عليكم و انا حجة الله .
و در پيشامدها - و مسائل دينى - به راويان حديث (فقيهان جامع الشرايط) مراجعه كنيد كه آنان بر شما حجت و راهنمايند و من حجت خدايم
اگر جامعه ، قلب نداشته باشد، دين به اسارت مى رود، اما قلب جامعه كيست ؟ امام زمان (عليه السلام ) معرفى كرد ولى مگر مى شود يك بدن چندين قلب داشته باشد؟ اعضاء كار آمد بدن متعدد است ولى قلب هميشه يكى است ، ممكن است چندين عضو، بدن را در حركت و پيمودن مسير و ادامه زندگى كمك كنند ولى يك عضو است كه فرمان مى دهد، پس ‍ پيكره جامعه را يك نفر راهبرى مى كند و آن مجتهدى است كه به عنوان رهبر انتخاب شده است كه همان ولى فقيه است .
آرى قلب تپنده جامعه اسلامى ((ولى فقيه )) است .
نگاهبان دين از تحريف ها ((ولى فقيه ))است .
مهار كننده هوى و هوسهاى جامعه ((ولى فقيه )) است .
نجات دهنده دين از چنگال دشمنان ((ولى فقيه )) است .
و مرجع نهايى حل و فصل اختلاف ها ((ولى فقيه )) است .
دشمنان كه امروز بيش از هميشه قلب جامعه اسلامى را نشانه گرفته اند با اساس دين و اسلام مخالفند، مى خواهند دين را به اسارت ببرند. حضرت على (عليه السلام ) درباره زمان پيش از حكومت الهى خود مى فرمايد:
(((پيش از اين ) اين دين ، در دست نااهلان اسير بود، درباره آن به هوى و هوس عمل مى كردند و با آن دنيا را مى طلبيدند))

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 05:54 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #7
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::

4- دوران سبز بلوغ
يا ايها الناس قد جاء كم برهان من ربكم و انزلنا اليكم نورا مبينا
اى مردم ، در حقيقت براى شما از جانب پروردگارتان برهانى آمده است و ما به سوى شما نورى تابناك فرو فرستاده ايم .
عجب دورانى بود، دوران لهو و لعب ، بازى و سرگرمى !
آن روزها عقل و انديشه را در خانه مى گذاشتيم و با وهم و خيال مى زيستيم ؛ ولى آن دوران به سرعت گذشت . انقلاب شد، انقلاب سبز، دوران بلوغ آمد و همه چيز عوض شد.
عقل و انديشه به ميدان آمد و با وهم و خيال درگير شد. اكنون دوران آرايه هاست . انديشه مى آرايد يا وهم و خيال ؟
وهم و خيال با سلاح ((خشم )) و ((شهوت )) و با پشتيبانى ((شيطان )) به ميدان آمده است .
عقل و انديشه ، فرمانده ندارد، پشتيبان ندارد!
دست نياز به بارگاه بى نياز بلند مى كند، از اوج آسمان فرمانده و پشتيبان مى آيد.
فرمانده ، ((دين )) و پشتيبان ، ((فرشتگان )).
من و تو كه در دوران سبز بلوغيم مى كوشيم در جبهه حق قرار گيريم و دين را سر لوحه خود قرار دهيم .
نشانه هاى بلوغ
شناسنامه اش را نگاه مى كند، 15 سال از عمرش را سپرى كرده ، فكر مى كند تازه بالغ شده است ، به او مى گوييم مگر نمى دانى كه سن بلوغ بر اساس ‍ سال قمرى است و هر سال قمرى 10 روز و 18 ساعت كمتر از سال شمسى است نابراين وقتى 14 سال و 6 ماه و 18 روز از عمر شريف شما سپرى شده تقريبا به سن بلوغ قدم گذاشته اى .
از اين هم كه بگذريم شايد زودتر از اين بالغ شده باشى !
بلوغ فقط به سن و سال نيست ، دو نشانه ديگر هم دارد كه هر كدام در تو پيدا شده باشد، از همان لحظه بالغ شده اى ، آن دو نشانه كدامند؟ رساله مرجع تقليد خود را بردار و بخوان
اگر بالغ شده اى خرسند باش كه ديگر ((مكلف )) هستى و بايد بر اساس ‍ احكام الهى عمل كنى .
پنجره هاى اعمال
پنجره ها را باز كنيم يا ببندم !
اولى را اگر باز نكنى جانت به خطر مى افتد.
دومى را اگر باز كنى جانت در خطر است .
سومى را اگر باز كنى بهتر است ، هوا را لطيف و معطر مى كند.
چهارمى را اگر ببندى بهتر است ، و گرنه از لطافت هوا مى كاهد.
پنجمى را باز كنى يا ببندى ، فرقى ندارد.
باز كردن پنجره اعمال ، انجام دادن آن و بستن پنجره ، ترك كردن آن است .
اولى ، ((واجب )) است مانند نماز، خمس ، و اطاعت از پدر و مادر.
دومى ((حرام )) است مانند نگاه آلوده ، و آزردن پدر و مادر.
سومى ، ((مستحب )) است مانند سلام كردن ، و پوشيدن تميزترين لباس در نماز.
چهارمى ((مكروه )) است مانند پوشيدن لباسى كه نقش صورت دارد در نماز.
پنجمى ، ((مباح )) است مانند ورزش ، استراحت كردن ، و پياده روى
آشنايى با زبان احكام
هر علم و فنى زبان مخصوصى دارد. زبان فلسفه با زبان شعر و هنر فرق دارد. زبان رياضى با زبان عرفان متفاوت است . احكام نيز زبان مخصوص به خود را داراست . رساله را بر مى داريم به واژه هايى بر مى خوريم كه معانى آنها را نمى دانيم . با چند واژه آشنا مى شويم .
1. فتوا
حكم مساله ذكر شده است مثلا گفته شده است :
واجب است ، حرام است ، جايز است ، واژه هاى زير نيز به معناى فتواست :
اظهر اين است - اقرب اين است - اقوى اين است - بعيد نيست اين واژه ها به معناى فتواست يعنى بايد بر اساس آن عمل شود.
2. احتياط واجب
حكم مساله ذكر نشده فقط گفته است (احتياط اين است كه ) و يا گفته است (احتياط واجب اين است كه ) مقلد موظف است يكى از اين دو كار را انجام دهد:
الف : بر اساس همين احتياط عمل كند.
ب : اگر مجتهد ديگرى كه از نظر علمى نسبت به همسطح ايشان يا ايشان پايين تر و از ديگران بالاتر است در اين مساله فتوا داده است ، به فتواى او عمل كند.
مثال : اگر از روى معصيت يا به واسطه عذرى ، نماز مغرب يا عشا را تا نصف شب نخواند، بنابر احتياط واجب ، بايد تا قبل از اذان صبح ، بدون اين كه نيت اداء يا قضا كند نماز را بجا آورد

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 05:57 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #8
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::

3. احتياط مستحب
حكم مساله ذكر شده ولى در كنار آن گفته شده :
(احتياط آن است كه ) و يا گفته شده (احتياط مستحب آن است كه :)
در اين جا بهتر است به احتياط عمل كنيم و به ثواب بيشترى دست يابيم .
مثال : اگر مكلف نداند بدن يا لباسش نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس ‍ بوده ، نماز او صحيح است ولى احتياط آن است كه اگر وقت دارد نماز را دوباره بخواند
به طور خلاصه اگر:
الف : هم حكم بود و هم احتياط، اين احتياط مستحب است .
ب : اگر از اول با لفظ احتياط يا احتياط واجب بيان شد و حكم ، ذكر نشد اين احتياط واجب است
دستيابى به احكام
مرجع تقليد خود را شناخته و برگزيده ايم . از اين به بعد بايد بر اساس ‍ فتاواى ايشان عمل كنيم . براى اطلاع از فتاواى ايشان چند راه وجود دارد:
1. از خود ايشان مى شنويم .
2. رساله معتبرى را كه با مهر و اجازه ايشان چاپ شده ، تهيه و از آن استفاده مى كنيم .
3. از يك يا دو تن عادل كه فتواى ايشان را مى دانند مى پرسيم .
4. از شخص راستگو و مورد اعتمادمان مى پرسيم
نگاهى به گذشته ها
بچه كه بوديم مى شنيدم : ((بچه ، تكليف ندارد، گناه ندارد)) ولى حالا نمى توانيم باور كنيم كه بچه ها آزاد و رها باشند؛ يعنى اگر به اموال مردم هم دست درازى كنند و يا خسارتى وارد كنند باز هم اشكالى نداشته باشد؟

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 05:58 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #9
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::
حق با شماست . خداوند از حقوق مردم نمى گذرد، حتى اگر كسى شهيد هم بشود در برابر حقوق مردم باز خواست مى شود. همان كه بارها شنيده ايم : ((خدا از حق الناس نمى گذرد)).
پس اگر قبل از بلوغ ، اموال مردم را از بين برده و يا به آنها خسارتى وارد كرده ايم حالا كه بالغ شده ايم نزد صاحبان آنها مى رويم و آنها را راضى مى كنيم و اگر صاحبان آنها زنده نيستند نزد وارثان و بازماندگان آنها مى رويم .
و اگر صاحبان آنها را نمى شناسيم خسارت و غرامت آن را به عنوان ((رد مظالم )) از طرف صاحبان آنها به مجتهد مى دهيم و يا خودمان با اجازه او به فقير مى دهيم
البته حق الناس فقط همين ها نيست ((خمس )) و زكات نيز حق الناس ‍ است .
بنابراين اگر پيش از بلوغ سرمايه اى داشته ايم و از آن منافعى بدست آورده ايم اكنون كه بالغ شده ايم بنابر احتياط واجب بايد خمس آن را بپردازيم
5- هميشه پاك
الحمدلله الذى جعل الماء طهورا و لم يجعله نجسا
حضرت على (عليه السلام ) مى فرمايد: ستايش خداى را كه آب را پاك و پاك كننده آفريد، نه نجس (و آلوده كننده ).
غير از اين هر گونه كه بود زيبا نبود؛
اگر همه زشت بودند و يا همه زيبا،
اگر همه استعدادها يكسان بودند،
اگر همه مردم خوب بودند و يا همه بد؛
و اگر جهان آميزه اى از گوناگون ها نبود، هيچ چيز معنا نداشت .
پاكى و ناپاكى نيز در كنار هم معنا مى دهند.
زندگى زيباست چون بعضى چيزها ناپاك و نجس اند و بيشتر چيزها پاك .
پاك ها اگر با نجس ها ارتباط برقرار كنند آلوده مى شوند، آلوده ها قابل تطهير و پاك سازى هستند. از اينها كه بگذريم اخلاق پاك داريم و اخلاق ناپاك و آلوده ، و همچنين عقايد پاك و عقايد ناپاك و آلوده ، و از همه بالاتر جان هاى پاك و جان هاى ناپاك و آلوده .
كمال انسان در آن است كه بكوشد آلوده نشود و اگر مبتلا به آلودگى شد، خود را پاك كند.
پاك ها و نجس ها
پاك و نجس غير از تميز و كثيف است . ممكن است چيزى از نگاه ما تميز باشد ولى در واقع نجس باشد و يا چيزى از نگاه ما كثيف باشد ولى در واقع پاك باشد.
نجس ها
نجس ها عبارتند از:
1. ادرار و مدفوع انسان و حيوان حرام گوشتى كه خون جهنده دارند يعنى اگر رگ آنها را ببريم خون بيرون مى جهد مانند: گربه ، موش و روباه .
2. منى ، مردار و خون انسان و حيوان هايى كه خون جهنده دارند مانند گوسفند و گربه .
3. سگ و خوكى كه در خشكى زندگى مى كنند.
4. شراب و هر مايع مست كننده ديگر.
5. آبجو غير طبى .
6. عرق شتر نجاست خوار.
7. كافر
برخى نجاست هاى ديگر نيز هست كه براى اطلاع بيشتر مى توانيد به رساله توضيح المسائل رجوع كنيد.
نجاست مسرى
نجس ها گرچه اندكند ولى مى توانند چيزهاى پاك را نجس كنند. از طريق زير نجاست به چيز پاك سرايت مى كند و آن را نجس مى كند.
# پاك با نجس تماس برقرار كند.
# يكى از آنها يا هر دو، مرطوب باشد.
# رطوبت يكى به ديگرى سرايت كند
بنابراين اگر نجاست ، خشك باشد و چيزى كه با آن تماس برقرار مى كند آن هم خشك باشد، نجاست سرايت نمى كند.
البته بايد به فراتر از اينها هم انديشيد: آيا اگر يك جوان پاك با جوان آلوده اى به گونه اى گرم و صميمى ارتباط برقرار كرد آلوده نمى شود؟

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 06:00 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
Negarita آفلاین
♥ رهگــــــذر...♥
******
مدیر کل سایت

ارسال‌ها: 48,817
تاریخ عضویت: Nov 2011
اعتبار: 129
ارسال: #10
RE: ::احكام راه سبز(ويژه پسران) ::
احكام نجس ها
1- خوردن و آشاميدن چيز نجس حرام است
2- با بدن يا لباس نماز نخوانيم كه اگر عمدى باشد باطل است
3- بر نجس تيمم نكنيم كه باطل است
4- بر نجس سجده نكنيم كه باطل است
پاك كننده ها
اگر بعضى چيزها نجس اند و اگر پاك ها در معرض آلودگى هستند و نجس ‍ مى شوند، خداوند نيز راههايى قرار داده است كه نجس ها نيز پاك شوند.
آب در راءس همه پاك كننده هاست و بيشتر چيزهاى نجس را پاك مى كند.
آب گاهى از آسمان فرود مى بارد (آب باران )، گاهى از زمين مى جوشد ولى جريان ندارد (آب چاه )، گاهى از زمين مى جوشد و در جوى و جويبار روان است (آب جارى )، گاهى هم مثلا در بركه و يا حوضچه اى راكد و آرام نشسته است (آب راكد) و آب راكد هم گاهى كمتر از اندازه مخصوص است (آب قليل ) و گاهى به اندازه مخصوص و يا بيشتر از آن است (آب كر)
آب كر
اگر حوضچه اى داشتيم باشيم كه 385 ليتر آب در دماى معمولى را در خود جاى داده باشد، مطمئن هستيم كه اين مقدار آب ، كر استالبته حضرت امام خمينى قدس سره كمتر از اين مقدار را نيز كر مى دانند يعنى 419/377 ليتر آب .
آبى كه از مقدار كر كمتر باشد ((آب قليل )) ناميده مى شود
آب لوله ها
آب لوله ها كه به منبع بزرگ متصل است و آب هر لوله اى كه به آب كر متصل باشد، حكم آب كر را دارد البته تا آن لحظه كه آب از لوله مى آيد و منبع آن ، كمتر از كر نشده است . ولى آب لوله هاى حمام كه از شيرها و دوشها مى ريزد اگر متصل به كر باشد در حكم آب جارى است
آب مطلق و مضاف
آب اگر خالص باشد و با چيزى مخلوط نشده باشد مطلق است و پاك كننده ولى آبى كه با چيزى مخلوط شده مثل شربت ، يا آبى كه با گل مخلوط شده به مقدارى كه به آن آب گفته نمى شود، و همچنين آبى كه از چيزى بگيرند مثل آب ميوه ، مضاف است و پاك كننده نمى باشد.
احكام آب مطلق
به جز آب قليل ، همه انواع آبهاى مطلق تا زمانى كه بو يا رنگ يا مزه نجاست به خود نگرفته باشند، پاك اند
البته آب قليل ، به محض تماس با نجاست ، نجس مى شود و ديگر نمى تواند پاك كننده باشد
تطهير و پاكسازى
تطهير و پاكسازى نجس آداب خاصى دارد كه مى توان به آسانى آن را فرا گرفت .
قبل از تطهير، عين نجاست را از چيز نجس بر طرف مى كنيم آن گاه آن را با آب به روشى كه خواهيم گرفت تطهير مى كنيم .
تطهير ظروف
َبا آب كر، جارى و چاه : يك بار در آب فرو مى بريم و بيرون مى آوريم .
َبا آب لوله : (وصل به كر يا جارى ): آن را زير شير آب مى گيريم تا آب به همه جاى آن برسد و از ظرف جدا شود.
َبا آب قليل : آن را سه مرتبه پر از آب كرده خالى مى كنيم و يا سه مرتبه مقدارى آب داخل آن مى گردانيم كه به جاهاى نجس برسد و بيرون مى ريزيم .
البته ظرفى را كه سگ آن را ليسيده و يا از آن مايعى نوشيده است بايد قبل از تطهير با خاك پاك ، خاكمالى كرد آنگاه بنابر احتياط واجب دو مرتبه آب كشيد
تطهير غير ظروف
غير ظروف مانند لباس و فرش را به روش زير تطهير مى كنيم :
َبا آب كر، جارى و چاه : يك مرتبه در آب فرو مى بريم و بيرون مى آوريم و اگر آب را به خود مى گيرد و قابل فشردن است بنابر احتياط آب را داخل آن مى رسانيم و آن را خارج مى كنيم .
َبا آب لوله (وصل به كر يا جارى ): يك مرتبه زير شير آب مى گيريم و يا شلنگ آب را روى آن مى گيريم و اگر آب را به خود مى گيرد و قابل فشردن است بنابر احتياط واجب آب را داخل آن مى رسانيم و خارج مى كنيم .
َبا آب قليل : اگر با بول نجس شده آن را دو مرتبه و اگر با چيز ديگر نجس ‍ شده آن را يك مرتبه مى شوئيم . و در هر صورت اگر آب را به خود مى گيرد و قابل فشردن است بايد بعد از هر بار شستن آن را بفشاريم تا آبهاى داخلش ‍ بيرون بيايد و يا به گونه اى ديگر آب را بگيريم

هـےچ اِشكالـے בَر گُفتَـטּ ايـטּ نيستـ كـ ـﮧ :

« פֿـבايا פֿـواستــِ פֿـوבَت را انجام בه »

ايـטּ گُفتـ ـﮧ פֿـوبـے استــْ ، زيــ ـرا

בَر هـَر حآل פֿـوآستــِ פֿُـבاوَنـב בَر حـآل اَنجام اَستــْ

´¯` هــَــرچـے פֿـُــــבا بـפֿــــوآב ´¯`
25-11-2011 06:01 PM
مشاهده‌ی وب‌سایت کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال پاسخ 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان

اخبار فناوری اطلاعات | نرم افزار املاک | هتل آپارتمان مشهد | ترجمه تخصصی | نرم افزار رستوران | نرم افزار تاکسی سرویس | نرم افزار رستوران | دانلود نرم افزار مطب | دانلود نرم افزار تاکسی سرویس | مجله پزشکی آسان طب | اتوماسیون پزشکی | کنکور آسان است | نرم افزار دفترچه تلفن نرم افزار چاپ چک نرم افزار رستوران نرم افزار فست فود نرم افزار کافی شاپ نرم افزار تاکسی سرویس نرم افزار نمایشگاه خودرو نرم افزار املاک نرم افزار هتلداری نرم افزار مطب نرم افزار دندانپزشکی نرم افزار انبارداری نرم افزار حسابداری فروشگاه نرم افزار وکالت مجله اینترنتی پارسی وان | مجله اینترنتی زیگیل | خرید بک لینک | خرید رپورتاژ | سینما تئاتر مای استیج | یک مهاجر | دنیای مهاجرت | مجله گردشگری کاروان | وردپرس دانلود | مجله تفریحی تندیس فان | نرم افزار Software | جوک جدید | اخبار هنر | اخبار کامپیوتر | سایت پزشکی | فروشگاه اینترنتی | سایت خبری | دانلود موزیک | اندروید سه | بانک شماره موبایل | پایگاه صالحین | مجله کامپیوتری | جاب لر | نوین ساخت | سهام نت | تکی کو | تم کد | مجله اینترنتی وبدون | پورتال خبری | سایت تفریحی تک لایو | مجله سرگرمی سیب رنک | سایت پزشکی دکتر طب | خرید گیفت کارت | مدرن بوک | گیفت کارت | تولید کننده روغن زیتون ماشین آلات صنایع غذایی تولید کننده جعبه و کارتن تولید کننده ادویه
X بستن تبلیغات